zaterdag 27 april 2019

Funan, Le Peuple Nouveau (2018)

FUNAN Le Peuple Nouveau
(Frankrijk, Luxemburg, België, Cambodja - 2018, Denis Do)

Een animatiefilm - gezien op festival MOOOV - van de in Frankrijk geboren regisseur Denis Do, van gemengd Frans-Cambodjaanse afkomst. Het scenario is gebaseerd op de verhalen van zijn Cambodjaanse moeder, het hoofdpersonage Chou is op haar gebaseerd. De film speelt zich af in de periode 1975-1979, ten tijde van het regime van de Rode Khmer.

Chou en haar echtgenoot wonen in Phnom Penh, samen met hun 3-jarig zoontje Sovanh. Na de machtsovername door de Rode Khmer worden de inwoners geëvacueerd en in werkkampen ondergebracht, waar ze worden onderworpen aan slavenarbeid voor de revolutie. Daarbij raakt Sovanh van zijn ouders gescheiden. De Rode Khmer beloven rechtvaardigheid en gelijkheid, maar ondanks alle schone beloftes, krijgen de ouders zelfs geen toestemming om naar hun kind te gaan zoeken: 'het regime zal wel voor hem zorgen'. Uiteindelijk zal het schrikbewind van de communisten zo'n 2 miljoen slachtoffers onder de burgerbevolking maken. Ondanks de terreur en voortdurende bedreigingen, geven Chou en haar echtgenoot nooit de moed op om Sovanh terug te zien.

Funan is indrukwekkend, maar tegelijkertijd ook een beetje teleurstellend. De vertelling is tamelijk brokkelig, waardoor je als kijker zeker in het begin maar moeilijk in het verhaal raakt. De film lijkt soms te veel een soort 'Killing Fields voor beginners': wie de geschiedenis een beetje kent, zal weinig nieuwe feiten of inzichten opdoen. Anderzijds: voor velen zijn de killing fields iets van 'voor hun tijd', iets wat nauwelijks het weten waard is. Het eenheidsdenken is weer in opmars, ook in onze contreien, en de schone beloftes van het communisme voeren op veel jongeren weer de nodige aantrekkingskracht uit. Wellicht biedt deze film ze stof tot nadenken.

Technisch is Funan zeer verzorgd, visueel is de film een pareltje; vooral de weergave van het Cambodjaanse platteland is vaak hypnotisch mooi. Het is wel vreemd om alle personages Frans te horen spreken.

⭐⭐⭐

2018 - Regie: Denis Do -  Scenario: Denis Do, Magali Pouzot, Elise Trinh - Animatie: Eleonora Guerra, Pascal Vermeersch, Paul Raymond Williams - Artistieke leiding: Michael Crouzat - 84 minuten

Geen opmerkingen: